Albert en Saskia Lindenburg komen uit het Friese Bantega met een zeldzame Citroën RU23 Depanneuse uit 1954.
Een nostalgische herinnering aan autopech in de periode direct na afloop van de oorlog. Het is van oorsprong een 2-tons vrachtwagen, die in 1935 werd geïntroduceerd en in productie bleef tot 1969.
Van dit model werden er naar schatting meer dan één miljoen exemplaren gebouwd.
Een belangrijke klant was het Franse leger aan de vooravond van WO II. In de jaren ’50 kreeg de U23 een re-styling waarbij het werd voorzien van een brede grille met ingebouwde koplampen en een grote gereedschapskist met een gesloten tussenschot.
De sleep- en takelwagen is gebouwd op het chassis en met de cabine van de vrachtwagenuitvoering.
In het dagelijkse leven was en is het zelden prettig om een sleepwagen te moeten bestellen. Dat staat synoniem voor ‘panne’ (pech), extra kosten, een verstoord dagprogramma en wellicht ingrijpende reparatie.
Particuliere garagebedrijven beschikten over een dergelijke lichte sleep- en takelwagen. Tegenwoordig zijn die vervangen door krachtige autoambulances van professionele sleepdiensten.
Voor wie aangesloten is bij de ANWB (Wegenwacht) komt een sleepwagen op afroep om het vervoer naar een garage te regelen.