De ontwerpen van de Zweedse automobielfabriek Volvo zijn vrij conservatief en krachtig. Van de modellen van voor WO II zijn er in ons land slechts enkele te vinden en te zien in musea.
Vrij kort na afloop van WO II begon Volvo met de bouw van een lichte vrachtwagen in het model pick-up.
Vanuit Santpoort komt een Volvo P110 PV445 Floda naar de Nationale Oldtimerdag. Een auto uit 1954 met een split window voorraam, clignoteurs (knipperende richtingaanwijzers) op het dak van de cabine, een met Zweeds hout beklede binnenzijde van de cabine en een volledig origineel herbouwde pick-up platte laadbak.
Wie de restauratie van een Zweedse auto van ruim zestig jaar oud wil beginnen heeft adviezen en hulp nodig van Volvo-kenners en restaurateurs. Veel informatie is er in ons land niet beschikbaar en dan de stoute schoenen dus maar aangetrokken en contact gelegd met het Zweedse autoconcern.
De geslaagde restauratie werd beschreven in het automagazine ‘Klassiek & Techniek’ in het najaar van 2021. De cabine werd ontworpen en gebouwd door Karrosserifabrik Floda in Lerum (S). Het is de enige in ons land nog rijdende Volvo PV445 Floda.