Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Zowel in Europa als in de USA waren er eind van de 19e eeuw en in het begin van de 20e eeuw verschillende avonturiers, ondernemers, financiers en techneuten, die een kans waagden op de zich in een rap tempo ontwikkelende automarkt.

Veel van de initiatieven haalden het beginstadium niet en anderen moesten hun pogingen om uiteenlopende redenen staken.

Alison P. Brush begon in 1907 een autofabriek in Detroit (Michigan) onder de naam Brush Motor Car Company.

Brush is nu één van de vele ‘vergeten merken’ uit die kraamkamerperiode van de autohistorie. Tussen 1907 en 1913 werden er bij Brush 13.000 automobielen gebouwd.

Johan Funk, een collectioneur uit de Friese havenstad Harlingen, heeft een unieke Brush Model D Runabout uit 1910. Een model dat past in de presentatie van de ‘Belle Epoque’ en een primeur is voor de Nationale Oldtimerdag. Het model werd destijds omschreven als de ‘Gentlemen’s Roadster’.

In 1910 reden de broers Louis (9) en Temple (6) Abarnathy in een Brush van Frederick (Oklahoma) naar Washington en weer terug over een afstand van 2.500 km. In de hoofdstad hadden zij een ontmoeting met de 27e president van de USA, William Howard Taft.

Een prima publiciteit voor het automerk, want zo werd zichtbaar hoe eenvoudig het was om in een Brush te rijden en jongeren er geen probleem mee hadden.

Nationale Oldtimerdag Lelystad

Jaarlijks op de 3e zondag (vaderdag) van juni op de Bataviahaven in Lelystad. Gratis te bezoeken. Al decennia een begrip in Lelystad!

Kantoor

Stichting Mobiel erfgoed
Fleur de Lis
Galjoen 19-26
8243 LZ Lelystad

© 2024 Stichting Mobiel erfgoed Fleur de Lis. Alle rechten voorbehouden.