De zonen van de Hilversumse smid Spijker ontwikkelden zich tot vooraanstaande koetsenbouwers en stonden aan de wieg van het Nederlandse automerk Spijker.
Na de realisatie van de ‘Gouden Koets’, een geschenk van de Amsterdamse bevolking bij de inhuldiging van Koningin Wilhelmina, gingen de broers aan de slag in de ontluikende automobielindustrie.
Nederlandse autohistorie pur sang. Spijker (later herschreven als Spyker) modellen zijn er nauwelijks meer rijdend te aanschouwen. In automusea zijn het stille getuigen van een indrukwekkend historisch verhaal.
Uit de collectie van het Autotron Exclusive in Rosmalen komt een originele Spijker Double Phaeton uit 1907 naar de komende editie van de Nationale Oldtimerdag, gereden door Mark Albada Jelgersma.
Een auto die al eens deelnam aan de rally Peking-Parijs.
Spijker vestigde zich op het landgoed ‘Trompenburg’ in Amsterdam en ging de concurrentie aan met vele startende automerken zoals Rolls Royce.
Over Spijker, het ontstaan, de modellen, de ontwerpers en het einde van een tijdperk zijn vele boeken geschreven. Wie daarvoor de tijd neemt kan op internet prachtige verhalen over dit fameuze Hollandse product lezen.