Roberto Züst is een Italiaanse technisch-ingenieur van Zwitserse afkomst die in 1905 zijn bedrijf voor de productie van automobielen oprichtte in Milaan.
De eerste modellen waren enorm volumineuze en dure modellen, uitgerust met viercilinder motoren met 7.4 tot 11.3 cc sterke motoren.
Een Züst 28/45 nam deel aan de New York naar Parijs Rally in 1908 en eindigde er als derde. Een dergelijk model werd in 1906 winnaar van de Targa Florio.
De auto die in New York aan de start kwam, gebouwd in 1906, is na vele omzwervingen nu in handen van een privé collectioneur in Nederland.
Er wordt hard gewerkt aan een flinke restauratie en het ziet er naar uit dat de opbouw gereed zal zijn voor de komende editie van de Nationale Oldtimerdag.
Dat zou een primeur betekenen voor het evenement en voor de eigenaar die er dan voor de eerste maal de weg op gaat.
Züst werd in 1917m overgenomen door Officine Meccaniche uit Milaan en is daardoor één van de voorlopers van Fiat en Iveco.
Een auto van het merk Züst heeft nog niet eerder in Nederland deelgenomen aan een show, concours of beurs.